Total Pageviews

Friday 21 October 2011

Trip ke Redang….14 to 16 Oct 2011

Assalammualaikum…aku baru je balik dari bercuti ke redang…masih teringat-ringat airnye yang jernih membiru tu….aku rindu…cewahhh….first of all, aku nak bercerita dari first pegi sampai balik kl semula…entry nie mungkin akan panjang berjela-jela…so sape yang malas nak bace tu tengok gambar jela ek….

Kami berempat aku, yana, anne, aida…gerak dari kl malam khamis, 13hb…kitaorang berkumpul kat stesen bas hentian putra…sume bas heading ke pantai timur….so malam tu kami naik bas sky view Transnasional…double decker….naik tu terus pilih seat…so igtkan bolehla duduk sebelah-myebelah..last2 dier single seat lah..xpelah…duduk then pukul 11 malam gerak…seat dier sempit sket tak selesa lah jugak….bile dah masuk lebuhraya karak..bas mule senyap dah orang2 dah start tidur..aku xboleh nak tidur sebab aku rasa xselesa dan sejuk..aku telupe nak bwk sweater hishh..mata terkelip2..nasib baik bulan terang so bole tgk view kat luar…bile dah pukul 3 pagi bas berenti kat RNR area kemaman tu….berenti kat situ dalam 30minit…makan2..pukul 4 pagi continue journey…dapatla tidur kejap sebab dah suh driver bas slowkan aircond…hehe..sampai hentian bas Kuala Terengganu dalam pukul 5.30 pagi….afta jer turun lepak-lepak jap sebab orang hotel nak pickup kul 6.45pagi…gi breakfast dulu..pekena nasi dagang plus air milo pagi2…sedap jugak…orang sekeliling tengok kami pelik jer…yela dengan beg2 besarnye dan loghat kl…hee…memang otailah sebab xde laki pon dalam trip nie….girls day out…

Then..tunggu punya tunggu xmuncul2..call xangkat plak en. Khirul selaku owner tempat tu…Redang Mutiara Beach Resort..kami dah start bengang..then trus amik cab tuk ke jeti Merang…fare dalam Rm50 satu cab..amik mase satu jam lah dari KT tu ke Jeti Merang tu….bile dah dlam cab mata dah start mengantok..tp still xtidur gak…hehe…sampai jeti dalam pukul 8 pagi…bot datang pukul 9.30..so tunggulah….macam2 gaya ade…hampir satu jam setengah tunggu akhirnya bot yang ditunggu muncul tiba…hehe..alhamdulillah akhirnya…bile nak bot adelah 9 orang dalam bot tu…speed bot tau…gerun jugak kan sebab kecik…tp pkai life jacket so rasa safety la jugak…perjalanan ke pulau Redang mengambil masa 45minit…jauh jugak kan..tapi xterasa sebab leka sangat tengok view pulau2 sepanjang perjalanan tu..sume cantik2…

Akhirnya sampai jugak…first impression…cantik bangat….subhanallah…air hijau jernih…jernih tapi dalam jugak…hehe…cantik tempat dier…mcm private beachlah…hanya resort tu je ade…dah sampai terus ke café..sebab masing2 haus..panas..+lapar kan…hehe…lepas tu kami check-in…bilik quad tuk 4 orang…besar jugak…hehe…okelah toilet bersih..itu penting…hehe…then kami siap2 mandi then turun ke laut….masing2 xsaba nak mandi laut..dahla panas..pukul 11 lebih mase tu…posing2 mandi sambil amik gambar skali….lepas mandi trus ke café …xtvt petang tu snorking lagi…dari pukul 2.30 hingga 5.30 petang…lame jugak…puas hati…otw balik ke resort tu singgah tengok penyu makan…nasib ade dua ekor…hehe speechless bile nampak penyu…comei..

Malam nye taka de xtvt..melepak sebab masing-masing kepenatan…keesokkan harini pukul 9.30 pagi kami snorkeling kat marine park…ramai orang jugak…ade coral and banyak ikan warna-warni..jinak…best..tak bape dalam lah…kami menyelam sendiri2 je sbb pakcik tu gi hantar orang…snorkeling kat sana sampai pukul 12.30tengahari…panas gile masa tu…muke tangan sume dah burn gile…hehe mcm biasa lepas balik terus makan…petangnye kami snorkeling kat pulau Kerengga bersama geng scuba dive…best jugak tapi laut kat situ dalam dan airnye bergelora…ikan kat situ cantik2 dan coralnye lagi cantik sebab lautnye lagi dalam..turun kejap je…then naik sebab rasa cuak takot…kat situ amik masa dalam 1 jam…then balik sambung mandi laut lagi..last kan esok pagi2 nye nak gerak balik kl…mandi2 sambil belajar berenang…dah pandai berenang sket2 tapi still tak bape confident..naik mandi pukul 6 petang sebab air laut ombak besar..hehe takot…Malamnye ade barbeque…afta makan2 tengok cerekerama dan balik ke bilik…penatt…

Pagi-pagi bangun pagi…pukul 6.3pagi..dah terang tau kat sini…nak tengok sunrise…gi turun ke pantai tuk amik pix..cantik….lepas berpuas hati balik bilik mandi2 kemas2 barang bersiap tuk pulang…pukul 8 kami semua dah siap dan nak check out…makan breakfast dan kami spend time tuk amik gambar tuk kali terakhir…walaupon panas gile waktu ni  tapi nak jugak amik gambar…hehe…boat dalam pukul 11 pagi..lambat jugak…mase nak balik tu salam dengan semua orang…say thanks for everything..kami akan datang lagi..InsyaAllah…sedih sebab nak tinggal semua orang yang baik2…hermm

Sampai ke jeti dalam pukul 12tengahari..so kene rushing ke Kuala Terengganu sebab bas kami pukul 1 Petang..jauh jugak dari Merang tu ke KT…sibaik sempat….so lepas je naik bas sume terus tidur..kepenatan…hehe…sampai KL dalam pukul 8.30 malam..Alhamdullillah….Thanks to Aida, Yana, Anne, crew Mutiara Beach Resort En. Khairul, Paksu, Pakmat, Poklong, Akak tukang masak semualah….korang memang best…

Posing kat jeti sebelum pulang..

Jeti Merang..waiting for boat

Speed boat around here..Jeti Merang

Entering a Marine park Malaysia...fees RM5/person

PuLau Kecil

Here we come....sikit lagi nak sampai..yeaa

Air yang memterqoise....cantik sgt

Dibawah pokok ketapang..panas terik

Posing kat depan chalet b4 snorkling

Marine park...beach boy out there...

Welcome to Marine Park..yehuuu finally

Jetty Marine Park

View from our resort...marvelles

Snorkeling kat Pulau Kerengga with scuba dive team

Seronok nye dapat menyelam

Love coral...tak amik pon

In love wif Redang...

Sunrise..nice view at 6.30 am..

Macam sunset...tp pagi..hehe

Redang Mutiara....lovely place..

Like tis pic...

Nice view...

Rasa syg nak tinggal

Aku rinduu...

Geng yang best..korang mmg gorgeous

Me wif Aida..

Anne wif Yana

Nice pose...

Panas terik mambahang muka

I`m free...hoyehhh

Troli pancit....berat sgt kot..

Gonna miss this place....hope bole dtg lagi..

Pulau bunian....really have org bunian in here....waaa

Mari melawat Terengganu....otw back to KL

Model Bas Transnasional..comey2 blako

1. This comment has been removed by the author.

2. salam.
    awal bulan 7 ni nk g redang ngan kwn2.
    dari TBS ke k.terengganu ada bas ?
    boleh share resort yg ok x kt sane?